Ledarutbildningar

TLA III Regional

TLA III, travledarassistent, ges regionalt på olika travbanor. Den syftar till att ge en grundutbildning för blivande travskoleassistenter i travskolan.

TLA-utbildningar görs i tre steg innan man gå TLU-utbildningen. Läs mer om TLA HÄR.

Kursen är 22 timmar lång och målgrupp är blivande travskoleassistenter i travskolan. För att bli godkänd i kursen ska deltagande och aktivt engagemang i samtliga moment i kursen. Efter avslutad och väl genomförd kurs uppnår deltagaren nivån travskoleassistent.

Information om kursen

Innehåll i kursen

• Ledarens roll.
  • Elevledda lektioner – att vara travskoleassistent i praktiken.
  • Barns utveckling vid olika åldrar.
  • Första hjälpen.
  • Ergonomi.
  • Hur du som travskoleassistent lär ut om:
    • Hästens historia och utveckling.
    • Hästens uppbyggnad och identitet.
    • Säker hästhantering och selning samt grundläggande körning.
    • Hästens beteende och sinnen.

Mål med kursen

• Få kunskaper om ledarassistentens roll och förebild i travskolan.
  • Få insikt i barns utveckling för att få en bättre förståelse för barn och ungdomars beteende i olika situationer.
  • Få insikt om förmedling av egna faktakunskaper till barn och ungdomar i travskolan.
  • Få kunskaper om säker och god hästhantering och kunna förmedla dessa till travskolans elever.
  • Få kännedom om planering och genomförande av moment i travskolan tillsammans med ansvarig ledare.
  • Få förståelse för betydelsen av att ta hand om travskoleelever och deras anhöriga på ett sådant sätt som marknadsför travsporten hos nya grupper i samhället.
  • Få kännedom om travsportens värdegrund och ungdomsverksamhet.

Förkunskaper?

Minst 15 år. Praktisk erfarenhet av travsport samt grundläggande hästkunskap motsvarande Travsportens Kunskapsmärke 1-5, önskvärt genomförd TLA I och II.

Material och kurslitteratur

TLA III Kurshäfte (delas ut vid kurstillfället).

Kurslitteratur

• Märkeshäften 1-5 Svensk Travsport
  • Hästens anatomi
  • Hästens Biologi, Utfodring och Avel (Natur & Kultur)
Plats
  • Bergsåkers travskola 8-10 mars 2024. Kontakta Annika Söderholm, tfn 070-262 6666 för mer information.
  • Rättviks travskola den 1-3 april 2024 med start kl. 10.00 den 1 april och avslut kl.13.00 den 3 april. Kontakta Åsa Holmberg 070-918 18 12 för mer info.
  • Skellefteå travskola den 5-7 april 2024. Kontakta Moa Säll 072-717 11 60 för mer info.
Välkommen med din ansökan!

Anmälan till TLA 3 på Bergsåker görs senast den 21 februari 2024 HÄR

Anmälan till TLA 3 i Rättvik görs senast den 14 mars HÄR