Ledarutbildningar

Travsportens ledarutbildning, TLU I & II

Travsportens ledarutbildning, TLU, är utbildningen för dig som vill bli travskoleinstruktör.

TLU I

Kursen är helt webbaserad och genomförs i tre olika block. Total kurstid är 18 timmar, inklusive tid för inläsning på de olika områdena. Blocken genomförs på webben med tillhörande litteraturhänvisningar som deltagaren skall ha läst innan blocket genomförs.

Bra att veta om TLU I
  • Block 1 – anatomi och fysiologi, i synnerhet träningsfysiologi samt hälso- och sjukvård
  • Block 2 – stall och närmiljö samt foder och utfodring
  • Block 3 – travsporten och travskolan samt pedagogik och metodik
  • Hästanatomi
  • Hästens fysiologi
  • Träna travhäst
  • Skador på sporthästen
  • TLA II
  • TLA III

TLU II

Kursen startar med en obligatorisk digital träff med föreläsning och genomgång av lektionsuppgift att genomföra på den egna Travskolan inför den fysiska träffen.

Fysisk träff genomförs vid ett sammanhängande tillfälle med totalt 24 timmar. Deltagaren skall genomföra de uppgifter som är relaterade till lektionsPM och praktisk undervisning i hästkunskap och körning på ett godkänt sätt för att bli godkänd i kursen.

Bra att veta om TLU II

Kursens centrala innehåll är följande:

• Kvalitetsarbetet i travskolan
  • Pedagogik och ledarskap
  • Praktisk Undervisningsmetodik i hästkunskap och körning ink. voltning
  • Körlektionskunskap, vilket deltagarna examineras i under utbildningstillfället.
  • Verksamhetsplanering
  • Travsportens ledarutbildning (pdf)
  • Att driva travskola
Övrig information om TLU

TLU I

• Minst 18 år
  • Teoretiska kunskaper motsvarande Travets Kunskapsmärke 1-5, TLA II samt ponnylicensmaterialet.
  • Genomfört TLA I och III
  • God praktisk erfarenhet av hästens skötsel.
  • God erfarenhet från körning i olika tempo med stora travhästar och ponnytravare.
  • Kunna hantera klocka och förstå grunden för tidtagning vid körning.
  • Kunskap, god erfarenhet samt insikt i sin framtida ledarroll.

TLU II

• Minst 18 år
  • Godkänt TLU I
  • Kunna genomföra en egenkontroll av travhäst, enligt Travarhälsan
  • Verkat som ledare i minst ett år samt medverkat på minst två olika kursnivåer på travskolan.
  • Medverkat hos Startpersonal och Mål – Bandomartorn under en tävlingsdag
  • Minst 3 dagars praktik i travstall med dagsrutiner, fortkörning och provlopp/tävling. (Ska göras om inte anställningsintyg för arbete i travstall finns)
  • Kör-/tränarlicens är en merit

TLU I webbkurs som är öppen för självregistrering.

TLU II digital uppstart 21 mars 2024 kl. 15-19.
Bergsåkers travskola den 12-14 april 2024. Start kl. 9.00 den 12 april och avslut den 14 april kl. 12.00

Max 16 deltagare.

Undervisningen är avgiftsfri. En kostnad på 400 kr tas ut för bl. a. arbetsmaterial, vissa litteraturkostnader, hästkostnader och fika. Faktureras respektive Travskola.
Mat och boende ingår inte i kostnaden, utan faktureras respektive Travskola

Anmälan

Antagning till TLUI sker fortlöpande under året. Gå in och registrera dig och gör kursen HÄR.

Anmälan till TLU II sker senast den 18 mars här
Vid frågor vänligen kontakta Helena Gärtner