Travsportens utbildningar

Träningsfysiologi i teori och praktik

Vill du lära dig mer om hästens träningsfysiologi och hur du optimerar träningen för en hållbar sporthäst? Då är denna kurs som ges av Hästsportens Folkhögskola vid filial Wången, kursen för dig.

Kursen vänder sig till dig som är praktiskt yrkesverksam inom häst/travsport och/eller vill ha utökade kunskaper i träningslära för häst.

Syftet med kursen är att du som deltagare ska få praktiska och teoretiska kunskaper i träningslära för sporthästar. Moment som praktisk tillämpning av pulsmätare och medverkan vid laktatmätning (mjölksyra) ingår. Målsättningen är att du som deltagare efter genomförd kurs har en god förståelse för hästens anatomi och fysiologi samt förändringar som kan uppstå i samband med träning.

Kursen genomförs som en distansutbildning i tre steg, med en fysisk träff på Wången/Travbana

Studietakt: 50 %
Kurstid:
Digital uppstart: Mån 15 april kl. 18.00 – 19.00.
Fysisk träff Wången och Österundstravet: Fre. 26/4 kl. 10.00 – Lörd. 27 april ca 20.00. Digital avslut mån. 13 maj och tis.14 maj kl. 17.00 – 19.00
Kursort: Wången och på distans
Kursledare: Lärare vid Wången
Kostnad: Undervisningen är avgiftsfri, en kostnad på 1200 kr tas ut för utbildningsmaterial, hästar och fika vid del två på Wången.

Utbildningens innehåll och upplägg

Del 1: Vid kursstart får du som kursdeltagare ett antal frågeställningar som ska besvaras med hjälp av angiven litteratur och iakttagelser på egen eller annans häst. Kursen startar med en digitalt träff måndag 15 april kl. 18.00 –19.00.

Del 2: Genomförs på Wången fredag 26 april med start kl. 10.00 och avslutas lördag 27 april ca kl.20 i samband med Östersunds tävlingar. Undervisning kvällstid förekommer. Träffen innehåller praktisk tillämpning och teoretiska föreläsningar.

Del 3: Du som deltagare formar själv din egen inlämningsuppgift baserat på egna intresseområden och häst. Inlämningsuppgiften stäms av med undervisande lärare och lämnas in skriftlig. Kursen avslutas sedan med ett digitalt seminarium med deltagare i olika grupper där de olika inlämningsuppgifterna och deltagarnas egna erfarenheter diskuteras. Seminarierna kommer att sker digitalt 13/5 & 14/5  kl. 17.00–19.00.

För godkännande krävs inlämnade uppgifter och närvaro på fysisk träff samt godkänt slutdiskussion.

Efter genomgången kurs skall du som studerande kunna:

Praktiskt:

• Hantera pulsmätare och ha förståelse för hur pulsmätare kan användas som hjälpmedel för att mäta hästens kondition.
  • På ett säkert och etiskt sätt assistera veterinär vid laktatmätning (mjölksyra) efter intervallarbete.
  • Efter förkunskaper själv köra/rida ett träningspass med pulsmätare och efterföljande laktatmätning (mjölksyra).

Teoretiskt:

• Förklara grundläggande fysiologiska begrepp hos häst (nervsystem, muskelfibrer, andnings- cirkulations- och rörelseapparaten).
  • Förklara hur olika typer av träning påverkar hästen och kunna upprätta en träningsplan för en specifik häst (t ex den egna hästen).
  • Förklara hur utfodring har samband med hästens prestation.
Vanliga frågor

Du beställer själv din kurslitteratur genom att kontakta Svensk Travsports kundtjänst på kundtjanst@travsport.se. Litteraturlista: Hästens anatomi, Träna Travhäst

• Ha fyllt 18 år
  • Grundläggande kunskaper om hästens naturliga behov, anatomi, fysiologi, fodersmältningsorgan och utfodring
  • Flerårig erfarenhet av häst samt god praktisk färdighet i ridning eller körning
  • Grundläggande datorvana.

Under kurstiden behöver du ha tillgång till en dator/Ipad för dina distansstudier och för avslutande gruppdiskussion m.m.

Är du under 18 år och aktiv inom Travskolan eller har ponnytravlicens, är du välkommen i mån av plats. Anmäl direkt till annika.larelius@wangen.se

Ja, utbildningen är studiemedelsberättigad. Studiemedel kan erhållas tidigast från höstterminen det år man fyller 20. Läs mer på csn.se.

Nej, kost och logi bekostas av dig som deltagare. Boka direkt på Wångens hemsida: Boende (wangen.se)

Ansökan och antagning

Ansök senast 7 april

Varmt Välkommen!

Annika Larelius Utbildningsledare. Hippolog.

Utbildningen genomförs av Hästsportens folkhögskola på filial Wången.