Travsportens utbildningar

B-tränar-, kör- och montélicensutbildning

Vill du börja tävla i trav eller monté? Ansök då till någon av våra licensutbildningar, som genomförs i samarbete med travsällskapen.

Om utbildningen

En licensutbildning innehåller både praktiska och teoretiska moment och ger dig som deltagare god kännedom om travsporten. Du får bland annat insikt i vad det innebär att ha ansvar för och träna travhäst för travtävlingar arrangerade av travsällskap anslutna till Svensk Travsport, så kallade offentliga tävlingar.

Alla licensutbildningar anordnas av de lokala travsällskapen tillsammans med Hästsportens folkhögskola. Du kan läsa mer om innehållet på Svensk Travsports hemsida. Du hittar dit via länkarna nedan.

Om du avser att ansöka om en licens så behöver du först anmäla dig till en fysisk kurs hos din travskola som du hittar HÄR. Därefter kan du välja att gå teoridelen online, du hittar anmälningslänken längre ned på sidan.

Anmälan

Om du avser att ansöka om en licens så anmäler du dig först till en fysisk B-tränarlicenskurs eller kör- och montélicenskurs hos din travskola som du hittar HÄR.

Därefter anmäler du dig till online-delen av respektive kurs.

B-tränarlicensutbildningen (online) hittar du HÄR.

Kör- och montélicensutbildningen (online) hittar du HÄR.

Kontaktuppgifter till din travbana hittar du HÄR.