Travsportens utbildningar

A-tränarkurs

Vill du satsa på en professionell tränarkarriär och verksamhet inom trav - eller galoppsporten? Då är denna kurs ett steg på vägen.

Kursen är på 50 % och pågår under 20 veckor, med fysiska träffar måndag – fredag vid tre tillfällen. Mellan de fysiska träffarna är det två obligatoriska digitala lärarledda föreläsningar i veckan, egna studier samt inlämningsuppgifter, ca 10 tim/vecka.
Två av de fysiska träffarna äger rum på Wången och en i Stockholmstrakten.

Kursen innehåller bland annat professionell hästhållning, hästvälfärd, sportens regelverk och styrning, träningsfysiologi, ekonomi, företagande, marknadsföring, hållbarhet, kommunikation och ledarskap samt arbetsmiljö och arbetsrätt.

Kursen är i mån av plats även öppen för dig som vill förkovra dig i hela eller delar av kursen och inte avser ansöka om en A-licens. Kontakta i så fall kursansvarig för mer information.

Se längst ner på sidan.

Antal platser
25 deltagare

Kursen startar 9 september 2024 och avslutas 7 februari 2025. Licens kan ansökas tidigast två veckor efter avslutad godkänd kurs.

Datum för höstens utbildning 2024
Vecka 37: Uppstart på Wången, måndagen den 9 september kl. 13.00 avslut fredagen den 13 september kl. 14.30
Vecka 38 – 45: Digitala föreläsningar onsdag förmiddag och torsdag eftermiddag.
Vecka 46: Stockholm Hästsportens Hus/Solvalla. Examinationer samt studiebesök.
Vecka 47 – 5: Digitala föreläsningar onsdag förmiddag och torsdag eftermiddag.
Vecka 6: Kursavslut med examinationer på Wången

Examination sker på kursens samtliga moment. Efter att du blivit godkänd på A-tränarkursen har du fem år på dig att ansöka om A-licens. Två år efter du tagit ut din licens går du Fördjupningskurs A-tränare, se längst ner.

• Minst 18 år vid utbildningens start
  • Minst tre års dokumenterat arbete inom professionell trav- eller galoppverksamhet med träning och skötsel av hästar.
  • Genomförd och godkänt resultat på digital B – Tränarkurs (du hittar den HÄR) efter den 2 oktober 2023 eller genomförd Tränarkurs steg 1 med godkänt resultat under åren 2020 -2023 eller fullgjord Hippologutbildning – inriktning trav.
  • Tappskokompetens, inklusive intyg av yrkesverksam Hovslagare, samt provet för tappskokompetens.
  • Kompetensbevis för hästtransportör enligt EU:s transportförordning, EG 1/2005. Utbildning för detta anordnas av flera arrangörer och du hittar den digitalt här Kompetensbevis för hästtransportörer | Externwebben (slu.se).

Arbetsintyg från dina anställningar ska bifogas ansökan.

Förhållanden som skulle medföra indragande av A-licens får ej föreligga.

Tappskokompetens enligt beskrivning för diplomerade travhästskötare. Tappsko intyg ST kan även ges av yrkesverksam hovslagare och kompletteras då med ett digitalt prov.

Kostnad och avbokning
Undervisningen är avgiftsfri. En avgift på 8 500 kr tas ut för bl.a. studielitteratur, arbetsmaterial, studiebesök,  hästkostnader, fika, vissa luncher på Wången och i Stockholm samt avslutningsmiddag.
All obligatorisk litteratur ingår i utbildningen. Kursen är på 50 % och studiemedelsberättigad. I dina kontakter med myndigheter ex. AF, CSN, ska du alltid ange Hästsportens folkhögskola som kursarrangör.

Vid avbokning senare än 3 veckor innan kursstart, debiteras deltagaren om inte giltigt läkarintyg kan uppvisas.

Dator/Uppkoppling
Under kurstiden behöver du ha tillgång till en dator/Ipad med Teams nedladdad samt bra kamera. Du behöver ha god uppkoppling och sitta i lugn och ostörd miljö för att kunna delta i den digitala undervisningen och vara aktiv i diskussioner för godkänd närvaro.

Kost och logi
Du står själv för kost och logi. Boende på Wången kan bokas på boka.wangen.se

En fördjupningskurs genomförs två år efter uttagen proffslicens. Deltagande i denna kurs sker efter inbjudan.

Fördjupningskurs A-tränare: 16 – 17 oktober 2024 (onsdag-torsdag) Hästsportens Hus, Solvalla

Sista ansökningsdag är den 15 maj 2024.

Boende på Wången

Wången har olika typer av boende. Ni kan välja mellan enkel eller dubbelrum med hotellstandard eller enkelrum på vandrarhem med möjlighet att laga egen mat. Wångens Wärdshus serverar frukost, Lunch och middag till reducerat pris för kursdeltagare.

Boka boende på länken nedan:

Boende (wangen.se)

Annika Larelius, Wången, annika.larelius@wangen.se tfn: 0730 – 29 80 74

Kursen genomförs av Hästsportens Folkhögskola i samarbete med Svensk Travsport och Wången AB.